Aktuálně na XH1B3Q

sobota 31. prosince 2011

25 nejlepších alb roku 2011 - část 3. (05-01)




05. RADIOHEAD - The King Of Limbs

Nemít rád Radiohead není vůbec nic jednoduchýho. Ujíždí na nich odjakživa kritika, ale třeba žebříčky na last.fm dokazují, že nejen ona. Málokterá kapela si dokázala vydobýt natolik kultovní postavení, přičemž Radiohead za to vděčí nejen jejich muzice, ale také mnoha věcem okolo o ní. A samozřejmě také jejich odvaze, se kterou si to mašírují vždy jako první tam, kde by se všem buď rozklepala kolena a nebo by je tam jít vlastně ani nenapadlo. S OK Computer obsáhli a uzavřeli devadesátý léta, s Kid A pak redefinovali pravidla hry a vytyčily hranice na několik let dopředu. Dodnes si pamatuju, jak jsem v době vydání Amnesiac tohle album nemohl doposlouchat, protože mi přislo jako něco z jinýho světa, prostě bordel. A když si ho pustím dneska, tak je to téměř usedlá mainstreamová záležitost. S In Rainbows zase pro změnu vypálili rybník pravěkýmu prodejnímu modelu muziky a když to tenkrát nebyl kdo ví jakej triumf, rozhodně se nemají za co stydět. Po tom všem jsme asi všichni čekali s čím přijdou zase příště. A i tentokrát všechny přečůrali, když vydání King Of Limbs oznámili z ničeho nic jako by se nechumelilo a bez jakékoliv propagace ho prostě vyplivli z čista jasna den po oznámení do svět. Zkrátka když nic jiného, s touhle partou se člověk nenudí.


King Of Limbs ale samozřejmě vyvolalo rozruch i svým obsahem. Kdekdo brblá nad jeho krátkostí a nedodělaností. Jiným zase vadí, že je to spíš taková další Yorkova sólovka, nežli regulérní placka od Radiohead. Dalším zase vadí to, že se kapela tentokrát výrazně neposunula někam, kde ještě nebyla. Na všech těchto výtkách něco je, ale všechny se dají i obrátit vzhůru nohama. Album je sice docela krátké, ale o to intenzivnější a zhuštěnější dojmy vyvolává. Po jeho skončení se mi vždy pravidelně vrací moment, kdy nemám dost a musím to jet znova, což se mi u jiných desek zas tak často nestává. Že je to jedno velké Yorkovo promo mi taky nevadí, protože on je ten, kdo mě na týhle vždycky bavil a proč mě Radiohead zajímali především. Při vší úctě k ostatním pánům, mám pořád co dělat, abych si konečně aspoň zapamatoval jak vypadají. A co se týče posunu ve vývoji, je celkem těžké si představit, kde že vlastně ještě nebyli a vážně nepotřebuju, aby se vrhli na dechovku. King Of The Limbs jsou pro mě nejsevřenější album od Radiohead, co věc to malý klenot, ve kterém i po poměrně dlouhé době od vydání nacházím stále nový a nový detaily a dojmy. Teď jen doufat, že se u nás ještě někdy zastaví a že se odhodlám jim přispět do kasičky.




04. SMITH WESTERNS - Dye It Blond

Američtí Smith Westerns jsou jednou z těch tisíců no-name kapel, které se vynoří a zase zanoří a tvoří tak potřebný plankton v hudebním potravním řetězci. Rád bych věřil tomu, že po vydání jejich alba Dye It Blonde, se jim podaří z tohohle krutýho koloběhu vymanit, ale lehký to mít rozhodně nebudou. S touhle jejich druhou deskou se Smith Westerns původem ze Chicaga pochlubili již v lednu a už tehdy mi bylo docela jasný, že jde o trefu do černýho a že v případným žebříčku na konci roku, budou mířit hodně vysoko. A to se taky stalo, protože tahle deska zraje jako víno a baví mě vlastně čím dál tím víc. Tahle indie parta nám servíruje příjemnej retro styl, kterej míchá vlivy šedesátek se vším možným.. Jednou z toho čiší možná až přehnaně optimistická nálada a pohodová atmosféra, pak do toho zase pro změnu namíchají trochu tý podzimní melancholie, ale většinou ne na dlouho.


Celá ta barevnost a pestrost, která mě upoutala už při pohled na obal desky, jako by se propila přímo do jejich cdéčka a do muziky na něm. Barevnost to je to, co ho definuje především. Tihle pánové navíc vědí jak vymýšlet chytlavý melodie. Ty pak umně těží s výtečnýho a vlastně taky tak trochu retro vokálu jejich zpěváka. Když tuhle muziku posloucháte, je to jako byste se přenesli do podvečerní doby někam na californskou pláž před mnoha a mnoha lety, koukali se na západ slunce do moře, popíjeli pivko s kamarády a začali cítit, že vás začíná přemáhat taková příjemná úleva. Jedno je ale jisté, Dye It Blonde ani po roce neunavilo a nevyčerpalo se a baví mě stále víc a víc.




03. AUSTRA - Feel It Break

Kde se vzali odkud se vzali, Austra letos vtrhli na scénu se suverenitou ostřílených veteránů a zanechali velký dojem a stejně tak i velká očekávání směrem do budoucna. Poté co jsem několik měsíců strávil ve společnosti debutuvého alba této původem kanadské kapely, nebylo na výběr a dokonce mě dokopali k tomu, abych vyrazil na jejich letošní pražský koncert. A rozhodně mě naživo nezklamali, i když jsem se toho trochu obával. Zpěvačka Katie Stelmanis, na jejímž výkonu australská muzika v podstatě stojí, podala hodně dobrý výkon a dokázala si poradit s nelehkými vokály, které si na sebe sama ušila. Vlastně tak i naživo ukázala, že v tomhle případě nejde ani tak o kapelu, jako spíš o sólovku se support týmem v závětří .Ale tak proč ne, když to funguje jak má.


Feel It Break je našlapáno od suterénu až na půdu jedním chytlavým songem za druhým a většina z nich se člověku postupně opravdu pevně vryje do paměti. Některé sice možná víc než ostatní, ale jen s obtížemi bych hledal na tomhle album nějaká vyloženě prázdná místa. Jak již bylo řečeno, stojí to a padá hlavně na vokálech zpěvačky, která to má všechno pod palcem a její charisma se nezapře, i když jí zrovna nesledujete naživo. Doprovodná muzika je v tomhle případě spíš takové lešení, s jehož pomocí to všechno drží pohromadě. Občas hodně minimalistické melodie, mrazivá a občas všech emocí zbavena a studená atmosféra. Zároveň je to ale muzika, která ani zdaleka nerezignuje na chytlavé melodie a trochu té zasněnosti. Austra jsou po zásluze tou nejlepší volbou ze všech nových projektů, které letos prorazily do širšího povědomí. Snad neusnou na vavřínech a přichystají důstojného nástupce pro jedno z nejlepších alb tohohle roku.




02 . FOO FIGHTERS - Wasting Light

Na novou desku mé kdysi asi nejoblíbenější kapely vůbec, jsem se vlastně ani moc netěšil. Jejich novodobá tvorba mě od nich stále víc a víc vzdalovala a bál jsem se, že tohle bude jen další hřebíček do rakve mé náklonosti k nim. Dokonce jsem se přistihl při myšlence, zda by to už neměli zabalit a vykašlat se na to. Vždyť co ještě můžou dokázat? Představa že se z nich stane taková ta dinosauří kapela, která prostě neví, kdy je ten správnej čas ještě odejít se ctí, se mi moc nezamlouvala. Dvakrát za sebou vyprodali Wembley, hráli snad na všech kontinentech a jejich hity patří do zlatého fondu žánru. Už dávno nemám potřebu, na rozdíl od ostatních, konfrontovat tenhle Grohlův projekt s Nirvanou, protože mě vlastně Foo Fighters baví mnohem víc a i lidsky jsou mi mnohem bližší. Takže co dál, proč se namáhat a pokoušet štěstěnu, když už to několikrát za sebou příliš nevyšlo? Nakonec jsem ale hrozně rád, že to pánové ještě znova zkusili, nedali na škarohlídy jako jsem já a ukázali všem, že rozhodně nepatří do starého železa.


Mojí hodně velkou skepsi před vydáním tohohle alba ještě podpořil singl Rope, který mi ze začátku nevím proč vůbec nesedl a začal jsem se připravovat na nejhorší. Když jsem si pak ale Wasting Ligt konečně poprvé pustil, spadla mi čelist. Tohle že jsou ti staříci zralí na odchod do důchodu? Tak to ani náhodou. Už od první věci s názvem Burning Bridge deska nabírá na tempu a demonstruje to, že tahle deska má takovou šťávu, o které se těm předchozím dvěma ani nezdálo. Je to jako by se čas posunul o pěknou řádku let zpátky a vdechnul téhle partě úplně novou chuť do života. Nevím zda za to může návrat ztraceného syna v podobě kytaristy Pata Smeara, participace legendárního producenta Butche Viga a nebo to, že Foo Fighters zkrátka a dobře neskutečným způsobem vyzráli hudebně ale i lidsky. Asi na tom bude od všeho trochu. Analogově snímaný zvuk dodává pocit, že jsme zase v devadesátých letech, Grohl píše jedny ze svých nejlepších věcí, celá kapela do toho dává všechno co může, ale hlavně se u toho všichni dobře baví a zapomenuty jsou mnohdy bolestivé okolnosti vzniku jejich dřívějších alb. To všechno a spoustu dalších zajímavých věcí se člověk dozví na úžasném dvd Back And Forth, jež rekapituluje celou karieru kapely a mimo jiné právě i natáčení Wasting Light. Foo Fighters se vrátili ve velkým stylu a přišli s jejich možná vůbec nejlepší deskou. Komu jinému se něco takovýho poštěstí po sedmnáctileté existenci?




 01 . PJ HARVEY - Let England Shake

Angličanku PJ Harvey jsem až do letošního roku znal bohužel jen podle jména a neměl jsem ponětí, co všechno už má tahle dáma v hudební branži za sebou. A málo toho zrovna není. Sem tam jsem o ní sice nějakou tu zprávu zaslechl, ale její tvorba mi zůstávala téměř utajena. Tahle paní zpívá a hraje již od roku 1992 a Let England Shake je její v pořadí už osmou deskou. Když se v únoru objevilo její nové album, řekl jsem si, že by možná bylo fajn jí dát konečně šanci a napravit můj dosavadní nezájem. Na to co jsem na téhle desce pak ale objevil, jsem tedy připravenej nebyl ani v nejmenším.


Polly Jean Harvey umí zpívat, tak o tom žádná. Ale už od prvního songu dokazuje, že je to opravdu výjimečná interpretka. Její hlas lítá sem a tam a vytváří změť nálad a pocitů, na pozadí velice pestré muziky. Klasickou paletu běžných hudebních nástrojů doplňují i různé exotičtější varianty a vniká tak hodně nevšední zážitek. Co ale tuhle desku zvedá až na samotný vrchol všeho, co letos spatřilo světlo světa? Úžasné a nezapomenutelné texty, které si berou na paškál nepříjemná témata britské historie, ovšem bez jakéhokoliv zbytečného patosu nebo únavného moralizování. Skutečné koncepční album, které však kvůli původně bohulibému záměru nemuselo obětovat kvalitu muziky, jak už tomu tak dost často bohužel v podobných případech bývá. Na Let England Shake se tak podařilo skloubit řadu věcí. Je to výtečná a originální muzika, interpretována s velkou zkušeností a jistotou. Deska s neopakovatelnou atmosféru a je to taky muzika která má smysl a nečouhá jí z bot ani kalkul ani sláma. Už teď si troufám říct, že jde od nadčasovou záležitost. A proto jí zaslouženě patří příčka nejvyšší.







Žádné komentáře:

Okomentovat